onsdag 22. juni 2011

Busstur til Frøya

I helga var hagelaget på busstur til Frøya. Vi startet fra Moholt i 08-tiden med første stopp på Fannrem og planteskolen der - Wormdal/Bogrønt. Trur pengene fikk vinger å fly med til enkelte. De har mye fint der. Og så har de en fin privat hage rett siden av som vi fikk titte inn i. Liten japansk krok, staudebed og en flott dam.

Litt forsinket dro vi fra Fannrem og ut til Frøya. Første hagen vi dro til var Elin Grubba Rabben sin hage, også kjent som detgrorihagenigrubba.blogspot.com . Etter en liten spasertur fra veien kom vi fram til et lite, men fantastisk paradis. Der var det bra fint. Urtebed, forskjellige staudebed, kyllinger, ender og mye mer. Ser ut som det blir laget noe fint nede ved stranda også. Et naust under ombygging til sitteplass. Blir spennende å komme tilbake seinere. Noe å selge hadde hun også fra nettbutikken sin. Fant meg en fin sinkbøtte, syrinsåpe, Jeanne d'Arc living-blader til halvpris og fine urtesalter.

Nest stopp var hos Heidi Sandø. Godt kjent som Frøya-Heidi. En samlerhage med mange flotte bed. Her var det mye å se på. Tror nok Heidi fikk mange spørsmål om den, den og den planten. Og hagebenken med portal over var kjempefin. Kail'n likte det så godt så her kan det kanskje bli en kopi. :))))))))

Videre så dro vi til ei som heter Gunhild Riiber. En dame som er glad i å samle steiner og drivved. Og det var lett å sjå. Mange fine steinmurer som hun hadde laget selv, drivved brukt til vindskjerming og potteskjuler. Og steiner i mange forskjellige former satt sammen på en flott måte. Masse gode ideer å ta med seg hjem til egen hage.

Etterpå var tid for å få i seg mat. Alle var sultne og det ble godt med middag på Siholmen Brygge, Sistranda. Vi fikk servert Frøya-sodd med potet og flatbrød til. En god og mektig middag som mettet oss godt.

Siste stopp var hos Eli Grønskag Johansen. En hage på nordsida av Frøya med de sterke vindene som er der. Her fikk vi se hvor bra en god leskjerming virker. Innenfor så var det mange frodige staudebed og mange fine sitteplasser. Vintergrønt, busker og stauder pent plantet sammen.

Tiden gikk fort på turen og vi måtte vende snuten hjemover. Fra Frøya og inn til Trondheim tar det jo ca 2,5 time med kjøring og alle var slitne etter en lang, men innholdsrik dag.

Tusen, tusen takk til alle sammen for en flott tur! Spesielt til hageeierne, men også til alle som var med på turen. Hva skal vi no finne på til neste år tru? :)